naglowek

biografia
OKRES G£OGOWSKI
***
OKRES KRAKOWSKI

Akademia Krakowska
POWSTANIE AKADEMII KRAKOWSKIEJ
***
SCHOLASTYKA
I SPOSÓB NAUCZANIA NA UNIWERSYTETACH ¦REDNIOWIECZNYCH

dzia³alno¶æ naukowa
ASTRONOMIA
I ASTROLOGIA

***
GEOGRAFIA
I "MEDYCYNA"

***
LOGIKA I FILOZOFIA

Komentarz do metafizyki
ZNACZENIE EDYCJI TEKSTU - RYSZARD TATARZYÑSKI
***
COMMENTARIUS IN "METAPHYSICAM" ARISTOTELIS -
SPIS TRE¦CI

dodatki
INDEKS
WA¯NIEJSZYCH
DZIE£
G£OGOWCZYKA
WG HIERONIMA
SZCZEGÓ£Y

***
INDEKS
WA¯NIEJSZYCH
DZIE£
G£OGOWCZYKA
WG
FELIKSA
BENTKOWSKIEGO
(1814)

***
FRAGMENT
Z KRONIKI
D£UGOSZA
DOTYCZ¡CY
POWO£ANIA
UCZELNI
W KRAKOWIE

***
JAK SZUKAÆ JANA
Z G£OGOWA W
INTERNECIE
I
BIBLIOGRAFIACH

***
LEONARD
COX
MOWA POCHWALNA
[...]
NA CZE¦Æ
PRZES£AWNEJ
AKADEMII
KRAKOWSKIEJ
(1518)

***
BIBLIOGRAFIA
DO BADAÑ
NAD
JANEM
Z G£OGOWA

***
LITERATURA
CYTOWANA
I
WYKORZYSTANA
PRZY
TWORZENIU
STRONY

linki

LICZNIK ODWIEDZIN

STRONA G£ÓWNA

KONTAKT:
Micha³ Urbanowski
urbanowski.michal@wp.pl

DZIA£ALNO¦Æ NAUKOWA JANA Z G£OGOWA
LOGIKA I FILOZOFIA

Dzia³alno¶æ naukow± G³ogowczyka podzieli³em na "astronomiê i astrologiê", "geografiê i medycynê" oraz "logikê i filozofiê". W rzeczywisto¶ci podzia³ ten jest nieco sztuczny, poniewa¿ opiera siê on na pozytywistycznym podziale nauk. W ¶redniowieczu podzia³ taki nie istnia³. Uczeni ¶redniowieczni zazwyczaj uprawiali wszystkie dyscypliny naukowe naraz. Podobnie jak kultura dla cz³owieka ¶redniowiecznego stanowi³a jedno¶æ, tak i nauka stanowi³a jedno¶æ wraz z filozofi± czy teologi±. Je¿eli wiêc mówiono o astronomii, antropologii czy medycynie, to najczê¶ciej czyniono to w szerszym kontek¶cie - g³ównie teologicznym.

dorobek filozoficzny G³ogowczyka, obejmuj±cy logikê, filozoficznie pojêt± gramatykê, filozofiê przyrody oraz metafizykê (wszysko to w mocnym stopniu "naznaczone" arystotelizmem, tomizmem, awerroizmem) nie zosta³ jeszcze gruntownie opracowany. Powszechne jest przekonanie, ¿e G³ogowczyk by³ zagorza³ym arystotelikiem, jednak¿e twierdzenie takie jest nie do koñca uzasadnione. Stosunkowo najszerzej znanym, naj³atwiej dostêpnym (co nie znaczy ³atwo) i najlepiej opracowanym dzie³em filozoficznym Jana z G³ogowa jest Komentarz do De Anima.

ta czê¶æ strony bêdzie wiêc musia³a poczekaæ na opracowanie do czasu a¿ uda mi siê skompletowaæ odpowiedni± ilo¶æ ¼róde³. Jednocze¶nie zachêcam Pañstwa do nadsy³ania swoich tekstów na ten temat.

Podrêcznik logiki De anima

Strona tytu³owa komentarza do "De Anima"

 

<< WSTECZ * GÓRA STRONY * DALEJ >>