DZIA£ALNO¦Æ NAUKOWA JANA Z G£OGOWA
LOGIKA I FILOZOFIA
Dzia³alno¶æ naukow± G³ogowczyka podzieli³em
na "astronomiê i astrologiê", "geografiê i medycynê"
oraz "logikê i filozofiê". W rzeczywisto¶ci podzia³
ten jest nieco sztuczny, poniewa¿ opiera siê on na pozytywistycznym
podziale nauk. W ¶redniowieczu podzia³ taki nie istnia³. Uczeni
¶redniowieczni zazwyczaj uprawiali wszystkie dyscypliny naukowe
naraz. Podobnie jak kultura dla cz³owieka ¶redniowiecznego stanowi³a
jedno¶æ, tak i nauka stanowi³a jedno¶æ wraz z filozofi± czy teologi±.
Je¿eli wiêc mówiono o astronomii, antropologii czy medycynie,
to najczê¶ciej czyniono to w szerszym kontek¶cie - g³ównie teologicznym.
orobek
filozoficzny G³ogowczyka, obejmuj±cy logikê, filozoficznie pojêt±
gramatykê, filozofiê przyrody oraz metafizykê (wszysko to w mocnym
stopniu "naznaczone" arystotelizmem, tomizmem, awerroizmem)
nie zosta³ jeszcze gruntownie opracowany. Powszechne jest przekonanie,
¿e G³ogowczyk by³ zagorza³ym arystotelikiem, jednak¿e twierdzenie
takie jest nie do koñca uzasadnione. Stosunkowo najszerzej znanym,
naj³atwiej dostêpnym (co nie znaczy ³atwo) i najlepiej opracowanym
dzie³em filozoficznym Jana z G³ogowa jest Komentarz do De Anima.
a
czê¶æ strony bêdzie wiêc musia³a poczekaæ na opracowanie do czasu
a¿ uda mi siê skompletowaæ odpowiedni± ilo¶æ ¼róde³. Jednocze¶nie
zachêcam Pañstwa do nadsy³ania swoich tekstów na ten temat.
<<
WSTECZ * GÓRA STRONY *
DALEJ >>
|