naglowek

biografia
OKRES G£OGOWSKI
***
OKRES KRAKOWSKI

Akademia Krakowska
POWSTANIE AKADEMII KRAKOWSKIEJ
***
SCHOLASTYKA
I SPOSÓB NAUCZANIA NA UNIWERSYTETACH ¦REDNIOWIECZNYCH

dzia³alno¶æ naukowa
ASTRONOMIA
I ASTROLOGIA

***
GEOGRAFIA
I "MEDYCYNA"

***
LOGIKA I FILOZOFIA

Komentarz do metafizyki
ZNACZENIE EDYCJI TEKSTU - RYSZARD TATARZYÑSKI
***
COMMENTARIUS IN "METAPHYSICAM" ARISTOTELIS -
SPIS TRE¦CI

dodatki
INDEKS
WA¯NIEJSZYCH
DZIE£
G£OGOWCZYKA
WG HIERONIMA
SZCZEGÓ£Y

***
INDEKS
WA¯NIEJSZYCH
DZIE£
G£OGOWCZYKA
WG
FELIKSA
BENTKOWSKIEGO
(1814)

***
FRAGMENT
Z KRONIKI
D£UGOSZA
DOTYCZ¡CY
POWO£ANIA
UCZELNI
W KRAKOWIE

***
JAK SZUKAÆ JANA
Z G£OGOWA W
INTERNECIE
I
BIBLIOGRAFIACH

***
LEONARD
COX
MOWA POCHWALNA
[...]
NA CZE¦Æ
PRZES£AWNEJ
AKADEMII
KRAKOWSKIEJ
(1518)

***
BIBLIOGRAFIA
DO BADAÑ
NAD
JANEM
Z G£OGOWA

***
LITERATURA
CYTOWANA
I
WYKORZYSTANA
PRZY
TWORZENIU
STRONY

linki

LICZNIK ODWIEDZIN

STRONA G£ÓWNA

KONTAKT:
Micha³ Urbanowski
urbanowski.michal@wp.pl

POWSTANIE AKADEMII KRAKOWSKIEJ

Powstanie Uniwersytetów stanowi³o prze³om w rozwoju nauki ¶redniowiecznej (i nie tylko ¶redniowiecznej). Pierwsze Uniwersytety powsta³y w XII w. By³y to: Uniwersytet w Bolonii i Uniwersytet w Pary¿u. Ich cechy i organizacja mia³y byæ dziedziczone przez niemal wszystkie pó¼niejsze ¶redniowieczne uczelnie. W pewnym oderwaniu od tych wzorców funkcjonowa³y uniwersytety angielskie - powo³any w 1214 Oxford i w 1231 Cambridge.

Uniwersytet Paryski i Boloñski ró¿ni³y siê miêdzy sob± sposobem organizacji oraz dziedzinami wiedzy, na które k³adziono g³ówny nacisk. Pary¿ by³ "królestwem teologii", natomiast Bolonia by³a "królestwem prawa". Przyczyn takiego stanu rzeczy by³o kilka. Po pierwsze, Uniwersytet Paryski powsta³ z po³±czenia szkó³ zale¿nych od ko¶cio³a, podlega³ papie¿owi a kadra uczelni i studenci utrzymywali siê z benificjów. Ko¶ció³ mia³ wiêc tutaj du¿± kontrolê nad sposobami i tre¶ci± nauczania. Dlatego te¿ w Pary¿u rozwija³a siê g³ównie teologia i scholastyczna filozofia.

Pary¿ by³ miastem s³awnym ju¿ w wieku XII z wysokiego poziomu teologii i logiki, której nauczano m.in. w szkole katedralnej zale¿nej od biskupa oraz w szkole kanoników regularnych na wzgórzu ¶w. Genowefy - w dwóch najs³awniejszych z wielu szkó³ paryskich. Szko³y paryskie ok. roku 1200 ³±cz± siê w spo³eczno¶æ scholarów, uzyskuj±c status uniwersytecki. Pierwsze statuty znane s± od 1215 roku - daty zatwierdzenie ich przez legata papieskiego. Uniwersytet paryski, ze wzglêdu na znaczenie dla chrze¶cijañstwa i Ko¶cio³a, na ilo¶æ studentów uzyskuj±cych wykszta³cenie teologiczne, by³ zbyt wa¿n± uczelni± by kontrolê jej mo¿na by³o pozostawiæ biskupowi. Podlega ona papie¿owi, za¶ w³adzê bezpo¶redni± sprawuje kanclerz uniwersytetu.1

Uczelnia Paryska by³a tzw. korporacj± mistrzów, co znaczy tyle, ¿e to raczej mistrzowie - nie scholarzy - wybierali w³adzê uczelni, tworzyli prawa, zarz±dzali maj±tkiem, opracowywali metody nauczania i decydowali o tym, czego uczono.

Uniwersytet w Bolonii natomiast by³ tzw. korporacj± scholarów, uczy³a siê tam g³ównie m³odzie¿ z zamo¿nych rodzin, które p³aci³y za studia. Student zatem mia³ du¿y wp³yw na wszystkie te decyzje, które w Pary¿u nale¿a³y do mistrzów. Taki sposób finansowania czyni³ nauczanie w Bolonii bardziej niezale¿nym od wp³ywów ze strony ko¶cio³a. Rozwija³a siê tutaj nie tyle teologia co nauki prawne, g³ównie za¶ prawo rzymskie.

W Europie ¦rodkowej pierwszym Uniwersytetem by³ Uniwersytet Praski, który powsta³ w roku 1348. Jego istnienie mia³o okazaæ siê bardzo wa¿ne dla Akademii Krakowskiej.

Studium Generale w Krakowie powo³ano 12 maja 1364 za spraw± starañ Akt Fundacyjny Studium GeneraleKazimierza Wielkiego. Nowo powsta³a Akademia Krakowska nie posiada³a wydzia³u teologii i by³a wzorowana na uczelniach w³oskich a zatem to raczej scholarzy ni¿ mistrzowie sprawowali w³adzê. Podobnie jak na uniwersytetach w³oskich w Krakowie podstawowym przedmiotem zainteresowania mia³y byæ nauki prawne. Chêæ stworzenia wysoko wykwalifikowanej kadry administracyjnej by³a zreszt± jednym z g³ównych powodów powo³ania Akademii. Uczelnia nie zdo³a³a jednak spe³niæ pok³adanych w niej nadziei, w roku 1370 podupad³a a ¶rodowisko naukowe przenios³o siê na inne uczelnie - w wiêkszo¶ci do Pragi.

W³a¶ciwe losy Uniwersytetu Jagielloñskiego rozpoczynaj± siê z chwil± odnowienia uczelni w roku 14002. Wielki w tym udzia³ mia³a królowa Jadwiga oraz W³adys³aw Jagie³³o, za¶ pierwszym rektorem zosta³ Stanis³aw ze Skarbimierza. Uniwersytet powo³any w 1400 ró¿ni³ siê od tego z 1364. Po pierwsze by³a to uczelnia "pe³na" - z czterema wydzia³ami, w tym z teologi±, która wówczas by³a uwa¿ana za królow± nauk. Odnowiona Akademia Krakowska oparta by³a na wzorcach paryskich (inaczej ni¿ powo³ana w 1364) a wiêc to mistrzowie kszta³towali ¿ycie uczelni. Wydzia³ teologii i paryski charakter uniwersytetu bardzo pasowa³y do celów, jakie stawiano przed Akademi± Krakowsk±. Powo³ana ona by³a bowiem - jak czytamy w tek¶cie odnowienia Studium Powszechnego - m.in. po to:

[...] aby mieszkañców i poddanych ziem naszych litewskich, tych zw³aszcza, którzy w zastarza³ym pozostaj±c b³êdzie ciemno¶ci, byli naszymi towarzyszami, a których przyjêciem wiary katolickiej do ³ona ¦wiêtej Matki Ko¶cio³a przywiedli¶my z woli Tego, który niebiañskimi i ziemskimi rzeczami rozporz±dza i w³ada, przyzwyczajeniem, praktyk± i poznaniem uczynków nabo¿nych, bez których wiara sama jest pró¿na na synów ¶wiat³a nawróciæ z pomoc± i wspó³dzia³aniem tych, których umys³y m±dro¶ci i nauki pe³no¶æ ozdobi³a, to jest ludzi w podstawach i tajnikach pisma bieg³ych, których rad± tak¿e tron królewski siê umacnia, a cnotliwymi ich czynami Rzeczpospolita stale w zdrowie i si³y wzrasta.

nawrócenie Litwy by³o wiêc jedn± z wa¿niejszych motywacji odnowienia Akademii Krakowskiej. Jednocze¶nie w owym czasie narasta³ konflikt polsko - krzy¿acki. Po³±czenie Polski z Litw± by³o dla zakonu niewygodne. W swoich pocz±tkowych latach Akademia Krakowska sta³a siê miejscem intelektualnego fermentu zwi±zanego z tym sporem. Chodzi³o o krzy¿ack± doktrynê prawn± Henryka z Suzy, w my¶l której innowiercy stoj± poza prawem. Doktryna ta pozwala³a zadekretowaæ wojny krzy¿ackie jako "wojny sprawiedliwe". Dla Polaków sytuacja tego typu by³a nie do przyjêcia. Polemikê z krzy¿ackim rozumieniem wojny sprawiedliwej podjêli prawnicy krakowscy, na czele z pierwszym rektorem UJ Stanis³awem ze Skarbimierza oraz z Paw³em W³odkowicem. Osi±gniêcia "krakowskiej szko³y prawnej" sta³y siê gleb±, na której wyros³a polska doktryna tolerancji religijnej. Dziêki niej - kiedy w XVI wieku Europa by³a aren± religijnych walk - Polska sta³a siê oaz± religijnej tolerancji w wyniku czego nap³ywali tutaj licznie prze¶ladowani w Europie innowiercy.

po odnowieniu Akademia Krakowska niemal od razu sta³a siê silnym o¶rodkiem naukowym o du¿ym zasiêgu oddzia³ywania. Szczê¶liwe dla Uczelni okaza³y siê problemy na Uniwersytecie Praskim zwi±zane z napiêt± sytuacj± wynikaj±c± z dzia³alno¶ci Husa i sporów miêdzy nacj± niemieck± i czesk±. Kiedy przebywanie w Pradze sta³o siê niebezpieczne, wielu uczonych i studentów z Pragi przyby³o do Krakowa. Wymieniæ w tym miejscu mo¿na chocia¿by: Hieronima z Pragi, Jana Szczekne, Jana Isnera, Miko³aja z Gorzkowa, Bart³omieja z Jas³a i wielu, wielu innych. To w³a¶nie przybysze z Pragi zbudowali w du¿ej mierze potêgê Akademii Krakowskiej w pierwszym jej okresie. Presti¿ uczelni wzrasta³ przez ca³y XV wiek. Wiek XVI przyniós³ upadek poziomu nauczania i stopniow± marginalizacjê UJ.

<< WSTECZ * GÓRA STRONY * DALEJ >>


[1] Z. Kuksewicz, Zarys filozofii ¶redniowiecznej, Warszawa 1986, s.191.

[2] Nazwa Uniwersytet Jagielloñski nie by³a w XV w. u¿ywana - jest to nazwa pó¼niejsza. Kiedy mówimy o pocz±tkach krakowskiej uczelni, powinni¶my okre¶laæ j± np. jako "Studium Generale" albo "Akademia Krakowska". Pomimo tego pozwalam sobie niekiedy na u¿ywanie nazwy "Uniwersytet Jagielloñski" lub skrótu "UJ", dlatego, ¿e jest to wygodne uproszczenie, które posiada dodatkowo tak± zaletê, ¿e nazwa jest ³atwo identyfikowana oraz czêsto wyszukiwana. Mam nadziejê, ¿e nie bêdzie to razi³o osób zawodowo zajmuj±cych siê problematyk±.